Saturday, February 5, 2011

Terapi Tradisional

Hari ini kami bermula seawal selepas Subuh. Usai mandi dan solat, kami terus bersiap dan destinasinya adalah Simpang Renggam. Bermula cerita semalam, semasa menemani Dzariff ke swimming pool. Ada 2 orang kanak-kanak normal turut serta dalam kelas Dzariff. Selesai kelas, ibu kanak-kanak tersebut menggamit saya dan bertanyakan keadaan Dzariff yang istimewa. Rupanya anak lelakinya yang saya lihat normal itu juga penghidap autisme. Sumpah!!! Tak nampak langsung! Memang saya ingat kanak-kanak normal. Ibu itu, Mala namanya, memberitahu saya dia telah membelanjakan RM20K untuk brain therapy anaknya. Tapi tiada kesan. Sehinggalah seorang kenalan mencadangkan dia membawa anak itu berurut dengan seorang cina tua di Simpang Renggam, Mr Soon. Sudah setahun anak itu dibawa ke sana seminggu sekali dan hasilnya kini, the best student in his school. Apa lagi...bersinar mata saya...terus mendapatkan nombor telefon dan Mala berjanji akan sms alamat Mr Soon malam itu. 

Pagi tadi, kami bertolak jam 630 pagi. Sesampai di tol Simpang Renggam berhenti seketika untuk mandikan anak bujang saya. Kemudian berpusing-pusing mencari rumah Mr Soon di tengah-tengah perkampungan cina tu. Nasib baik jumpa. Rupanya Mr Soon biasanya memulakan rawatan pukul 9 pagi..namun disebabkan kami dah sampai, maka ok ajelah. Uncle Soon urut di ibu jari kaki, belakang, perut, leher dan kepala Dzariff. Sekejap sahaja urutnya kerana kali pertama disentuh orang tak dikenali Dzariff merengek dan menangis takut. Uncle Soon suruh bawak lagi untuk diurut dan dia memberi nasihat supaya selalu berbuat baik sesama manusia. Kalau jumpa anak istimewa lain, jangan sedap mulut je nak cakap apa-apa dan jangan tengok dia macam tak pernah jumpa orang. Jangan buruk sangka dan underestimate orang lain. Tak baik!!! Rupanya dah 41 tahun dia mengurut, bila nak diberi sedikit upah dia taknak terima...katanya untuk kanak-kanak percuma. Itu pesan gurunya. Baik sekali Uncle ini...cakapnya tersusun mencerminkan diri orang berbudi dan beragama. 

Alang-alang dah jauh berjalan, kami terus ke Kluang. Saja...nak breakfast kat Stesen Keretapi Kluang. Sedap sekali dapat minum kopi Kluang dan makan roti bakar+nasi lemak+mihun+telor separuh masak....marvelous betul! Esok dah mula kerja..tak dapatlah lagi tido lambat bangun lambat. 



3 comments: