Monday, December 20, 2010

Jom berkenalan dengan teddy bear

Siapa nak kenal teddy bear saya, angkat tangan!!!

ha..nampak tak budak montel kat atas sekali tu.. itulah anak saya, permata cinta saya dengan Enche Suami, budak yang suka buat saya geram...grrr.....budak yang saya mesti nak peluk tiap-tiap malam, Ahmad Dzariff Imran bin Ahmad Nazri. Umur dah 4 tahun lebih, tahun 2011 nanti 5 tahun.


Cinta hati saya ni istimewa...dia anak autisme. Kali kedua saya bawa berjumpa Pakar Psikiatri Kanak-kanak, dia didiagnos sebagai mild autisme+hyperaktif. Mulanya saya tak percaya, sebab bukannya Dzariff suka panjat sana sini macam yang kita selalu lihat pada anak hyper. Tapi lepas dapatkan maklumat sana-sini...baru saya faham. Sekiranya dia mengalami kesukaran untuk fokus, duduk diam dan belajar, maka ia juga dipanggil hyperaktif.

Tak apala..autisme pun autisme laaa..hyper pun hyper la...yang penting saya dan Enche Suami sangat-sangat sayangkan dia. Dan dia punya keluarga besar kami yang juga sayangkan dia dan tidak sisihkan dia. Asalkan kami boleh berusaha untuk memberikan dia kehidupan yang baik, melatihnya supaya dia boleh menjadi senormal yang boleh dan tidak sesekali membiarkan dia sendirian, itu sudah bagus.

Harapan saya, dia boleh menjalani kehidupannya dengan baik dan sempurna, boleh ke sekolah, belajar seperti kanak-kanak lain, mempunyai cita-cita dan mencapainya serta apa-apala yang mak bapak lain harapkan untuk anak mereka. Senangkan!! Senang tulis aje..tapi hakikatnya semuanya perlukan usaha kuat dan semangat juang yang tinggi. Jadi di sinilah saya dan Enche Suami teguh berdiri, memberikan pendidikan dan kasih sayang yang paling baik untuk anak autisme saya yang sangat saya cintai ini.

4 comments:

  1. Dzariff,kita nk gi mkn sup tulang kat Johor.Bila Dzariff ada kat JB?
    Nanti kita ajak Tok Ma dan Tok Ayoh gi sekali.

    ReplyDelete
  2. Ari ni, kami nak gi KL. balik ke JB hari ahad, 26/12

    ReplyDelete
  3. selamat berkenalan buat mama Dzariff dari ibu Habib;-)

    ReplyDelete
  4. hai zura. terima kasih sudi jengok kami di sini!

    ReplyDelete