Friday, December 24, 2010

Toilet Train

Dzarif dah mula menunjukkan kemajuan bila nak buang air kecil. Bila dia rasa nak kencing, dia akan bagi tau kita.... tapi tak cakap la...cuma dia pegang kita dan tunjuk dia nak kencing....hihihi..


Gambar di atas adalah latihan yang dijalankan.... tapi yg ini ...kira outdoor train...hihihi

Gambardirakamkan di Puteri Harbour Nusajaya......


Toilet Training Anak Anda 
Bila saya harus mulai toilet training anak saya?Jangan mulai toilet training sampai kedua anda dan anak anda siap. Anda sedia apabila anda dapat mencurahkan masa dan tenaga yang diperlukan untuk menggalakkan anak anda pada sehari-hari.

Tanda-tanda bahawa anak anda sudah siap meliputi:

  •     Anak anda isyarat bahawa popok nya basah atau kotor.
  •     Anak anda kelihatan tertarik pada kerusi tandas atau toilet.
  •     Anak anda mengatakan bahawa dia ingin pergi ke tandas.
  •     Anak anda memahami dan mengikuti petunjuk asas.
  •     Anak anda merasa tidak selesa jika lampin nya basah atau kotor.
  •     Anak anda tetap kering selama tempoh 2 jam atau lebih pada siang hari.
  •     Anak anda bangun dari tidur siang dengan popok kering.
  •     Anak anda boleh menarik seluarnya atau ke bawah dan kemudian naik lagi.
Anda mungkin mula melihat tanda-tanda ini ketika anak anda adalah 18 hingga 24 bulan usia. Namun, tidak biasa bagi seorang anak untuk tetap berada di popok pada 2 dan setengah hingga 3 tahun.

Bagaimana seharusnya saya menyiapkan anak saya untuk toilet training?Biarkan anak anda untuk hadir ketika anda pergi ke bilik mandi dan membuat anak Anda merasa nyaman di bilik mandi. Biarkan anak anda untuk melihat gerakan urin dan usus di toilet. Biarkan anak anda amalan membilas toilet.
Sebelum toilet latihan anak anda, tempat pot dalam hidup normal anak anda dan tempat bermain, sehingga anak anda akan menjadi terbiasa dengan toilet. Pertimbangkan menempatkan kerusi tandas di setiap tingkat rumah jika anda tinggal di rumah bertingkat. Biarkan anak anda untuk mengamati, menyentuh dan menjadi akrab dengan kerusi tandas.


Beritahu anak anda bahawa pot adalah kerusi nya sendiri. Biarkan anak anda untuk duduk berpakaian lengkap di kerusi tandas, seolah-olah itu adalah kerusi biasa. Biarkan anak anda untuk meninggalkan kerusi tandas bila-bila masa. Jangan memaksa anak anda untuk menghabiskan masa duduk di kerusi.
Setelah anak anda telah menjadi digunakan untuk kerusi tandas dan duduk di atasnya secara teratur dengan nya atau pakaian di atas, cuba memiliki anak anda duduk di toilet tanpa mengenakan celana dan popok. Biarkan anak anda menjadi selesa dengan duduk di toilet tanpa mengenakan celana dan popok.
Langkah seterusnya adalah untuk menunjukkan anak anda bagaimana kerusi tandas digunakan. Tempat tahi dari popok kotor ke kerusi tandas. Biarkan anak anda untuk mengamati transfer buang air besar dari pot ke toilet. Biarkan anak anda menyiram tandas dan menonton buang air besar menghilang ke tandas.

Bagaimana saya mengajar anak saya untuk menggunakan toilet? 

Setelah anak anda menjadi selesa dengan menyiram toilet dan duduk di kerusi tandas, anda boleh mula mengajar anak anda untuk pergi ke bilik mandi. Jauhkan anak anda dalam longgar, seluar mudah tanggal.
Letakkan anak anda di kerusi tandas setiap kali dia isyarat keperluan untuk pergi ke bilik mandi. ekspresi wajah anak anda mungkin berubah bila ia merasa perlu untuk buang air kecil atau buang air besar. Anak anda mungkin menghentikan aktiviti apapun ia terlibat dalam ketika dia merasa perlu untuk pergi ke bilik mandi.


Sebahagian besar anak-anak buang air besar sekali sehari, biasanya dalam satu jam selepas makan. Kebanyakan anak buang air kecil dalam satu jam selepas minum besar.
Selain mengawasi isyarat bahawa anak anda harus buang air kecil atau buang air besar, tempat anak anda di toilet secara teratur. Ini mungkin sesering setiap 1 setengah hingga 2 jam.


Tinggal dengan anak-anak anda ketika ia berada di kerusi tandas. Membaca atau bercakap dengan anak-anak anda ketika ia duduk di toilet boleh membantu anak anda santai. Pujilah anak anda ketika dia pergi ke bilik mandi di kerusi tandas, tetapi tidak mendedahkan kekecewaan jika anak anda tidak buang air kecil atau buang air besar di toilet. Bersabar dengan anak-anak anda.


Setelah anak anda telah belajar untuk menggunakan kerusi tandas, anak anda boleh mula menggunakan kerusi over-the tandas dan bangku langkah-up.

Bagaimana dengan seluar latihan? 

Doktor tidak bersetuju tentang apakah menggunakan seluar latihan sekali pakai. Sebahagian orang berpendapat bahawa seluar latihan boleh mengelirukan anak-anak dan membuat mereka berfikir itu boleh saja menggunakannya seperti popok. Hal ini dapat melambatkan proses toilet training. Lain berfikir seluar latihan dapat merupakan langkah kepada ketika anda sedang melatih anak anda. Kadang-kadang, seluar latihan digunakan pada malam hari, ketika itu lebih sukar bagi seorang anak untuk kawalan pundi kencing nya.

Bagaimana jika anak saya mengalami accident? 

Anak anda mungkin mengalami accident sesekali bahkan setelah dia belajar cara menggunakan tandas. Kadang-kadang, anak-anak terlalu terlibat dalam aktiviti-aktiviti dan lupa bahawa mereka perlu menggunakan bilik mandi. Cadangan perjalanan rutin ke bilik mandi dapat membantu mencegah beberapa accident.
Jika anak anda tidak mengalami kemalangan, tetap tenang. Jangan menghukum anak anda. Cukup mengubah anak anda dan terus mendorong anak anda untuk menggunakan kerusi tandas.
 

Berapa lama waktu yang diperlukan untuk melatih anak saya toilet?
 Setiap anak berbeza. Ini mungkin memakan masa selama 3 hingga 6 bulan untuk anak anda untuk terlatih dengan toilet pada siang hari. Mungkin masa yang lebih lama untuk mengajar anak anda untuk menggunakan tandas pada malam hari ketika kawalan pundi kencing nya berkurang. Penting bagi anda untuk bersabar dan menyokong. Jika setelah beberapa bulan, anak anda masih menolak atau menghadapi kesulitan dengan latihan tandas, bercakap dengan doktor keluarga anda. Alasan paling mungkin anak anda tidak belajar untuk menggunakan tandas adalah bahawa anak anda belum bersedia untuk toilet training.


Sumber
http://familydoctor.org

2 comments:

  1. wahhh..teori lengkap. amacam teddy bear, buang air besar ok?

    dia pegang dan tunjuk tu kira orait dah tu. Abil dulu, tak signal apa pun. kena timing sentiasa.

    eh, nusajaya tu dah cantek ke? akak gi last year masih gersang lagi..

    ReplyDelete
  2. buang air besar..ke lauuutttttttttt...huhuhu..sekarang tukar strategi..dia nak uk uk dalam underwear, dibenarkan buat sementara waktu tapi mesti masuk bilik air jugak. tak boleh belakang langsir lagi.
    Katanya Mydin baru nak bukak kat Nusajaya..ye ke tak?

    ReplyDelete